Allah Teala Kur’an’da dünyayı farklı şekillerde tasvir etmiştir. Bu tasvirler bize Allah’ın dünyaya nasıl bakmamızı istediği konusunda bilgi vermekted ir. Dünyaya Allah’a kulluk etmek için yollanılan insan,[04] yeryüzünü ahireti kazanma sahası kabul etmediğinde, dünyasının boş bir eğlence olduğu belirtilm ektedir.
“Dünya hayatı bir oyun ve eğlenceden başka bir şey değildir.”[05]
“Dünya hayatı bir oyun ve eğlenceden ibarettir .”[06]
“Bu dünya hayatı eğlence ve oyundan başka bir şey değildir.”[07]
Bu ayetlerde dünyanın, asıl görevin unutulması halinde insanın daldığı ve onu başka işler yapmaktan alıkoyan bir oyun ve eğlence olduğu belirtilm ektedir.
Dünya Hayatı Aldatıcı Bir Metadır
Dünya hayatının geçici olması oradaki zevk safa ve lezzetler in de geçici olduğunu gösterir. Kişi için kalıcı olan, ahirette ortaya çıkacak durumudur . Bu sebeple insan dünyanın zevklerin e dalmayıp ahiret mutluluğunu talep etmelidir . Ayette ; “ateşten uzaklaştırılıp cennete sokulan kişi, kurtuluşa ermiştir. Dünya hayatı ise aldatıcı az bir metadan başka bir şey değildir.”[08], “Ahirette şiddetli azap ve Allah’ın mağfiret ve rızası vardır. Dünya hayatı ise aldatıcı bir maldan başka bir şey değildir.”[09]
Yine Kur’an bu aldatıcı dünya malının da ahiretle kıyaslandığında çok az olduğunu belirtmek te, insan ömrünün kısa olduğu ve dünyanın faniliğini haber vermekted ir. “De ki! Dünya geçimliği azdır.”[10], “Az bir geçim, sonra varacakla rı yer cehennemd ir.”[11], “bu, az bir geçimdir. Sonra onlar için acı bir azap vardır.”[12]işte dünyasına dalmış ve dünya için uzun planlar hazırlamış fakat ahiret için hiçbir düşüncesi ve kaygısı olmayan insanın acı sonunu ayetler böyle açıklamaktadır. İnsan nerede olursa olsun, ölüm onu bulacağına göre[13], dünyanın fani ve zevklerin in geçici olduğunu anlamakta bir zorluk olmasa gerektir.
Peygamber’in (sav)de dünyanın değersiz oluşu hakkında bir çok hadisleri vardır.”Eğer dünya Allah katında sivrisineğin kanadına denk olsaydı, ondan dünyada hiçbir kafire bir damla vermezdi.”[14],“Ahiret karşısında dünyanın değeri, sizden birinizin parmağını denize daldırmasına benzer. Parmağı ile aldığına bir baksın.”[15] Görülüyor ki Hadis-i Şerifler ve Ayet-i Kerime’ler dünyanın geçiciliğine vurgu yapmaktadır. Ahireti düşünmeksizin dünyaya dalmanın bedbahtlığı da ayetlerde n açıkça anlaşılmaktadır.
Dünya Hayatının Aldatıcılığı ve İnsanların Buna Karşı Uyarılması
Dünyanın bir oyun ve eğlence olduğunu belirten ayetlerde n[16] de anlaşılacağı gibi, oyun nasıl ki bir çocuğu aldatır, avutur, başka şeylerden alıkoyarsa, dünya da insanoğlunu gerçeği görmekten, hakikati anlamakta n ve doğruya yönelmekten alıkoyar. İnsan aldatıldığının ancak ölüm anında farkına varır. Hatta bu oyun ve eğlenceye aşırı derecede dalarlar ve ahirete karşı dünyayı değiştirirler; “İşte onlar ahirete karşı, dünyayı satın alanlardır. Azap onlardan hafifleti lmeyecek ve hiçbir şekilde yardım edilmeyec eklerdir. ”[17] Bu kimseleri n daha da ileri giderek, dünya oyunlarına ahireti katar, dinle dalga geçerler ve dünya hayatı onları böyle aldatır. “işte bu Allah’ın ayetlerin i alaya almanızdan ve dünya hayatının sizi aldatmış olmasından ötürüdür.”[18], “Onlar ki dinlerini bir oyun ve eğlence yerine koydular. İşte dünya hayatı onları aldattı.”[19], “Dünya hayatı kendileri ni aldattı ve kendileri nin kafir olduklarına şahit oldular.”[20]
İnsan yaratılışı gereği dünya malına karşı aşırı bir ilgi duymaktadır. Bu ilginin gemleneme mesi de onu ayetlerde belirtild iği gibi, ahiret hayatına karşı aldatır.dünya hayatının süsü ve cazibesin e kapılan insan, ahireti unutmakta ve tüm kötülükleri yapmakta bir sakınca görmemektedir. Allah ise insanları bu tür davranışlara karşı sakındırmaktadır.
“Ey insanlar! Allah’ın verdiği söz şüphesiz gerçektir. Dünya hayatı sakın dizi aldatmasın. Allah’ın affına güvendirerek şeytan sizi kandırmasın.”[21], “Allah’ın verdi söz şüphesiz gerçektir. Dünya hayatı sakın sizi aldatmasın. Allah’ın affına güvendirerek sakın şeytan sizi kandırmasın.”[22], “Allah’ın emri gelene kadar dinde şüpheye düştünüz. Sizi kuruntula r aldattı. Şeytan Allah hakkında sizi kandırdı.”[3]
Tüm bu ayet ve hadisler dünya hayatının gelip geçici olduğunu insanın bu hayat dalarak asıl kazanması gereken hayatı kaybetmem esi gerektiğini, dünya hayatının amaç haline getirilme sinin doğuracağı ebedi sonuçları gözler önüne sermekted ir.
Kuran’ın Ahiret Hayatına Bakışı ve Ahiret Hayatını Tercih Etmesi
Kur’an dünya hayatını yağmurun bitirdiği bitkilere benzetmek te, bu bitkileri n büyüyüp birbirine karışmasıyla yeryüzünün süslenip bezendiği ve sonunda Allah’ın emri gelince hepsinin çerçöp olduğu bir hayata benzetmek te ve dünya yaşamının da bir bitkini yeşerip sararması kadar kıs olduğuna dikkat çekilmektedir.[24] Bu kadar kısa olan dünya hayatına karşı Müslümanların ahirete yönelik çalışmalarının gerektiğine ve bunun daha hayırlı olduğuna işaret edilmekte dir.
“Dünya hayatı ancak bir oyun ve eğlencedir. Ahiret hayatı ise Allah’tan korkanlar için daha hayırlıdır. Akletmiyo r musunuz?”[25], “Ahiret yurdu Allah’tan sakınanlar için daha hayırlıdır. Düşünmüyor musunuz?”[26], “Ahiret yurdu daha hayırlıdır. Takva sahipleri nin yurdu ne güzeldir.”[27]
Yüce Allah , iyi kullarının ecrini hem dünyada hem de ahirette vereceğini, hiç kimsenin sevabını zayi etmeyeceğini beyan etmektedi r.[28] Özellikle iman edip Allah’tan korkanların ahirettek i mükafatlarının daha büyük olacağını, ahiret hayatının sürekliliği ve nimetleri nin bolluğu ile dünya hayatından daha hayırlı olduğunu,[29] dünya hayatını tercih edip onunla yetinenle rin, huzur ve mutluluğu onda arayanların yanlış yolda ve gaflete dalmış olduklarını[30] haber vermekted ir.
Hayat yalnız dünya hayatıdır deyip, dünyaya karşı ahiretler ini satanlar, ayetlerle tehdit edilmiş, kınanmış ve sapıklıkla itham edilmişlerdir. “Bu güne kavuşacağınızı unuttuğunuz gibi, biz de sizi unuttuk. Varacağınız yer cehennemd ir. Yardımcılarınız da yoktur.”[31], “Onlar dünya hayatını ahirete tercih ederler. Allah’ın yolundan alıkoyup onun eğriliğini isterler. İşte onlar derin bir sapıklık içindedir.”[32]
Dünyayı tercih edip yalnız dünya için çalışanlar, çalıştıklarının karşılığını dünyada alırlar ve ahirettek i durumları iç açıcı değildir. “Ahiret kazancını isteyenin kazancını artırırız. Dünya kazancını isteyene de ondan veririz ama onun ahirette bir payı yoktur.”[33] “dünyayı isteyenle rden istediğimize, dilediğimiz kadar veririz. Sonra ona cehennemi hazırlarız. Kınanmış ve kovulmuş olarak oraya girer. Ahireti isteyip inanmış olarak çalışanlara ise, çalışmalarının karşılığı verilir.”[34]
[04] Zariyat 51/562.
[05] En’am 6/32 .
[06] Muhammed 47/36.
[07] Ankebut 29/64.
[08] Al’i imran 3/185.
[09] Hadid 57/0.
[10] Nisa 4/27.
[11] Al’i İmran 3/197.
[12] Nahl 16 /117.
[13] Nisa 4/78.
SAYGILARIMLA