REKLAM

Paylaş:
RSS 1.0     RSS 2.0

Toplam bakislar: 1088 - Toplam yanitlar: 0

GONDEREN: SuKuT_ on 10/13/2010 12:46:39


BİRİNCİ KISIM ÖLÜMÜN ÖNCESİ ve

SÛRA ÜFÜRÛLÛNCEYE KADAR OLAN HALLER
• Ölümü anman
ın ve ölümü anmaya teş
vik
etmenin fazileti
* K
ısa ve uzun emelin ne olduğ
u
Ölüm sarho
şluğu (can çekişme), ölümünşiddeti ve ölüm anında yapılması uygun

olan

güzel haller
• Hz. Resûlullah'
ı
n (s.a.v) ve ondan sonra gelen
şid halifelerin vefatları

* Baz
ı halifelerin, devlet adamlarının ve sâlih insanların ölüm anında
söyledikleri sözler
• Arif ki
şilerin cenaze ve kabirler hakkında bazı

sözleriyle kabir ziyaretinin hükmü
Ölümün hakikati ve ölünün kabirde iken sûra
üfürülene kadar kar
şılaşacağı şeyler
* Rüyada ke
ş
if yoluyla, ölülerin hallerine dair
elde edilen bilgiler hakk
ındadır

BİRİNCİ BÖLÜM

ÖLÜMÜ ANMAK
ve ONU SIKÇA ANMAYA TE
ŞVİ
K
Bil ki,
şu dünyaya dalan, onun süsüne aldanan veşehvetlerine aşırı
derecede
muhabbet eden kimsenin kalbi, hiç
şüphesiz ölümü zikretmekten gafil kalı
r.
Hat
ırlatıldığı zaman da hoşlanmayıp ondan tiksinir. Onlar, Allah'ı
n (c.c)
haklar
ındaşöyle buyurduğ
u kimselerdir:
"De ki: Sizin kendisinden kaçt
ığınız ölüm muhakkak sizi bulacaktı
r. Sonra siz
görüleni ve görülmeyen her
ş
eyi bilen Allah'a döndürüleceksiniz; O size bütün
yapt
ıklarınızı haber verecektir."4

İnsanlar üç kısımdır:

Dünyaya veşehvetlerine dalanlar.
• Pi
ş
man olup yeni tövbe edenler.
• Manevî kemâlât
ını tamamlamış arif kimseler. Dünyaya veş
ehvetlerine dalanlar,
ölümü hiç ak
ılları
na
getirmezler. Bir gün hat
ırladıklarında da dünyada yapamadıkları ş
eyler için
vahlan
ır, ardından da onu kötülemeye baş
larlar.
Bu haldeki bir kimsenin ölümü anmas
ı, hatırlaması onu Allah'a yaklaştı
rmaktan
daha çok uzakla
ştırı
r.
Pi
şman olup tövbe eden kimse ise, kalbinden korku fışkırsı
n, tövbe etmesinin
mânas
ı tam yerine gelsin diye ölümü

4

Cum'a 62/8.

(function() { var pageParams = {"origHeight": 1276, "origWidth": 901, "fonts": [0, 1], "pageNum": 5}; pageParams.containerElem = document.getElementById("outer_page_5"); pageParams.contentUrl = "http://html1.scribdassets.com/9fasj7di7cir5j4/pages/5-5ec5e4c967.jsonp"; var page = docManager.addPage(pageParams); })(); 20

21sıkça anar. Bazan o, daha azığını hazırlamadan ve tövbesi tamam olmadan ölümün

yakasına yapışıvereceği korkusundan dolayı ölümü hoş görmeyebilir. Fakat o, bu
yönüyle ölümden ho
şlanmaması bakımından mazur görülür. Bu kiş
i Resûlullah
Efendimizin (s.a.v),
"Kim Allah'a kavu
şmayı (ölümü) istemezse, Allah da ona kavuşmayı
istemez"5
hadisinin tehdidi alt
ına girmez. Çünkü bu kişi, ölümü ve Allah'a (c.c) kavuşmayı

kötü görüyor de
ğil; kusurlarından dolayı Allah'a kavuşabilme fırsatını elden
kaç
ıracağı korkusundan dolayı bunları
söylemektedir.
Bu ki
şinin durumu, sevgilisinin razı ve hoşnut olacağı birşekilde ona kavuş
mak
için haz
ırlıklar yapan ve bu nedenle kavuşmayı erteleyen sevdalını
n durumuna
benzer.
İşte o, bu mâna ile Allah'a (c.c) kavuşmayı kötü gören biri sayı
lmaz.
Ki
şinin ölümden bu maksatla hoşlanmadığını
n alâmeti, onun ölüm için daima bir
haz
ırlık içinde bulunması, ondan başkaşeylerle meşgul olmamasıdı
r. Yoksa dünya
sevgisine dalan kimselerin bulundu
ğ
u gruba dahil olur.
Manevî kemâlât
ını tamamlamış arif kimseye gelince o dâima ölümü hatı
rlar. Çünkü
ölüm, sevgiliye kavu
şma zamanıdır. Seven hiçbir zaman sevdiğine kavuşacağı

zaman
ı unutmaz. Hatta bu arifler çoğu zaman ölümün gelişini yavaş bulurlar; bir
an önce günahkâr kimselerin doldurdu
ğ
u bu dünyadan kurtulup âlemlerin rabbine
kavu
ş
mak için ölümün gelmesini isterler. Nitekim sahabeden Huzeyfe (r.a)
vefat
ının son anlarındaşöyle demiş
tir:
"Dost (ölüm), bana fakirlik halimde geldi. (Bu saatten sonra) pi
şmanlı
k duyan
iflah olmaz. Allah
ım! Muhakkak

5

Buhârî, Rikâk, 41; Müslim, Zikir, 17; Tirmizî, Cenâiz, 68; Nesâî, Cenâiz,
10; ibn Mâ-ce, Zühd, 31.
sen biliyorsun ki fakirlik zenginlikten, hastal
ık sı
hhatten, ölümüm de
ya
şamımdan bana daha sevimli idi. Öyleyse bana ölümü kolaylaştır da sana

kavuşayım."6

Günahlarından tövbe edip Allah'a güzel amellerle kavuşmak arzusunda bulunan bir
kimse, ölümü ho
ş görmemesinde mazur olduğ
u gibi, arif kimse de ölümü istemesi ve
onu temenni etmesinde mazur say
ılı





--------------------------------------------------------------
RAHMAN ve RAHİM olan ALLAHın adı ile ..
11/17/2024



*** SanalKahve.com 2008-2023 ***